Terminalist & Exelerate – Loppen 8. september – anmeldelse

Photo - Jesper Brun

En lille drøm gik i opfyldelse

De danske black-thrashere Terminalist udgav deres album nummer to fredag d. 8. september, som de bl.a. har markeret med et lytteparty på københavnske Escobar torsdagen før samt en release-fest på Loppen på Christiania sammen med power-thrasherne Exelerate, som udgav et debutalbum tilbage i marts. Jeg havde gjort mig selv bekendt med begge bands op til denne første live-oplevelse for mig, så jeg havde opbygget en spænding for, hvordan det blev overført til scenen og hvordan publikum reagerer.

Exelerate 4/5

Aftenens nyeste spillere på den danske metalscene var dem, jeg havde glædet mig mest til, da jeg var gået glip af dem to gange før af forskellige årsager, så blandingen af, at jeg både var spændt på endelig at indfri den koncertoplevelse og at jeg var glad for deres debutalbum, højnede forventningerne. De blev så sandelig også mødt, da de åbnede showet med deres første nummer fra pladen ”Arrival”, som bygger storladent op til en super forløsning af energi, som genrebetegnelsen ”power-thrash” lægger op til, og der er næsten ikke en finger at sætte på bandets præstation, for bortset fra enkelte mindre skønhedsfejl i trommespillet, så fik den ellers hele armen med både spilleglæde, humoristiske bemærkninger og nærvær, som dog ikke blev gengældt i helt så stor grad af publikum som man skulle forvente ud over nogle garvede og entusiastiske koncertgængere oppe foran. En sjov bemærkning fra forsangeren lød på, at det at han for nylig var blevet far gav ham inspiration til at skrive sangen ”Spawn of Satan”. Men koncertens største overraskelse var en humoristisk version af svenske HammerFall’s hit ”Hearts on Fire”, som i deres version hed ”1000 Bajer”. Det sluttede med et brag, hvilket i hvert fald giver mig lyst til at opleve dem igen, og gerne på en lidt større scene, da jeg er sikker på, at de kan komme ud over kanten til et større publikum.

Photo – Jesper Brun

Terminalist 3/5

Aftenens hovednavn var jeg også bekendt med, men dog ikke i lige så stor grad som forrige band, så derfor var min oplevelse muligvis farvet af det. Både deres musik og fremtoning er mere alvorlig end Exelerate, da de opererer på et større koncept og temaer, som kræver et vis kendskab fra lytteren. Bandet var super præcist og der var ingen slinger i valsen, men det gjorde også koncertoplevelsen mindre inddragende for mig, selvom publikum var meget mere med denne gang. Der var lidt jævnlige problemer med lyden, som fik højtalerne til at feede lidt, men det var ikke til overdreven gene for koncerten. Det var fedt endelig at opleve dem live, men jeg vil råde folk til at sætte sig ind i deres koncept ved at gennemlytte deres albums med teksterne ved hånden, for det er jeg overbevist om vil hæve liveoplevelsen betydeligt. Det var jo også en release-fest, så hele det nye album blev spillet fra start til slut.

Photo – Jesper Brun

/ Jesper Brun