Iron Fire, Metal Cross, Killing – Kansas City Odense – anmeldelse

De nye, de nostalgiske og de etablerede.

Lørdag aften havde den odenseanske forening Metal Mekka inviteret til metal fest, på det hyggelige spillested Kansas city. De lavloftede intime lokaler, skulle denne aften danne rammen om en metallisk 3 trins raket, bestående af ét nyt, ét nostalgisk og ét etableret navn, fra den danske metalscene. Så der var i den grad lagt op til en nakkevridende aften i metallens tegn.

Første navn på scenen denne aften, var det upcoming thrash band, og redaktions favorit fra Grenå, Killing.
De har for vane at lægge fra land, som var de skudt ud af en kanon, og denne aften var ingen undtagelse!
Til tonerne af ”Halli-hiv, Halli-høj, Halli-havkat” entrede de scenen og lagde ud med Kill Everyone, og så var aftenen ligesom i gang! Og så blev vi ellers tæsket igennem af yderligere 10 numre, hvor vi blandt andet fik
serveret hele deres debut EP ”Toxic Asylum”. Aftenen bød også på et sprit nyt nummer ”Straight Outta Kattegat” som havde sin live debut denne lørdag aften i Odense. Et stærkt nummer, som folk derude godt
kan glæde sig til, ved fremtidige koncerter. Killing leverede på vanligt højt niveau, og til trods for lidt småproblemer med Snades guitar og en til tider lidt mudret lyd, blev aftenen alligevel skudt i gang med et brag!

Efter en kort pause og et hurtigt scene skift, var det tid til aftenens nostalgiske indslag. Metal Cross fra Randers, spiller klassisk heavy metal, og det gør de til UG! Bandet som kun har udgivet et par demoer i 80’erne, inden de gik hver til sit, blev gendannet i 2014 i forbindelse med Metal Magic festivalen, og det var netop på Metal Magic festivalen, at jeg i 2018, senest stiftede bekendtskab med Metal Cross. Den koncert står dog lidt sløret i erindringen, så jeg havde set frem til denne aften, hvor jeg igen skulle høre de aldrende herrer. Og jeg må sige, at de i den grad, fik sparket benene væk under undertegnede. Hold nu kæft, det var godt. De var virkelig vel-spillende og spilleglæden og humøret var tårnhøjt på den lille scene på Kansas city denne aften. Vi fik serveret alt deres gamle materiale for fuld smadder, men det det blev også til ét enkelt nyt nummer, som ikke havde +30 år på bagen. Og d’herrer beviste i den grad, at de stadig har flair for at skrive catchy heavy metal! Mere af det tak!

Aftenens sidste navn på scenen, var de etablerede power metallere fra Amager, Iron Fire. Det var tydeligt, at mange blandt publikum, var kommet netop for at opleve dem. Med deres spritnye 10. album, som udkom tidligere på måneden, i bagagen, blev der lagt fra land med 2 numre fra denne plade. Og de holder 100%, nøjagtig som deres ældre materiale. Denne aften var faktisk Iron Fire’s debut koncert i Odense, ja faktisk på hele Fyn, så det var lidt fedt at være med til! Forsanger og bassist Martin Steene, nævnte også efter koncerten, at de vil til at spille flere koncerter rundt om i Danmark, end de tidligere har gjort, så der burde være mulighed for at opleve, et af Danmarks største power metal bands i en by nær dig, i den
nærmeste fremtid. Mit næste møde med Iron Fire, bliver på Tornvang Open Air i august, hvor også Killing er på plakaten. Resten af settet, førte Martin Steene os sikkert igennem Iron Fires store bagkatalog, og afsluttede aftenen med manér med titelnummeret fra deres debut album ”Thunderstorm” som satte et perfekt punktum, for en fed aften!

Alt i alt et super fedt arrangement fra Metal Mekka, med 3 skarpe bands, som sørgede for at man fik stillet sine metal abstinenser. Dog et lidt skuffende fremmøde, når man tænker på hvilken fed pakke det var disket op med. Men det kan dog ikke tage glæden fra dem, der mødte op og nød denne aften til fulde!

/Hammer