CC Hegn Metal Festival – dag 1 – anmeldelse

Jeg har altid været en sucker for alle disse mindre danske festivaler. Først og fremmest fordi man som regel er i små intime rammer, hvilket hæver den hyggelige og personlige atmosfære. Man opdager altid nye bands fra undergrunden, man ikke kendte til eller i bedste fald måske er faldet over af navn et sted. Samtidig var det før i tiden også tit vanen, at man fik præsenteret et ret så alsidigt line-up, hvor der ikke kun var få genrer repræsenteret. Det sidstnævnte er dog også blevet meget bedre på flere af de større festivaler her i nyere tid, og man tør f.eks. godt smide et stoner rock band sammen med det mest brutale death metal band.

I Silkeborg ligger spillestedet CC. Jeg havde ikke hørt om stedet, før de første reklamer for dette arrangement blev offentliggjort, men det er jo altid lækkert at finde flere koncert-lokationer rundt om i landet. Og ikke mindst at finde ud af, nogle ildsjæle fra lokalområdet prøver at få banket noget nyt op.

Redaktør Johnny spurgte om undertegnet ville med på tur og se denne første omgang af to-dags festivalen CC Hegn, og selvfølgelig ville jeg det. Desværre kunne jeg kun deltage på dag 1, men det var bestemt også en yderst fornøjelig dag i det midtjyske. Første band skulle gå på kl 17.00, og vi nåede lige at stemple ind inden koncert-start.

Først vil jeg lige nævne stedets beliggenhed. Det er i centrum inde i en baggård. Vi fandt parkeringsmuligheder ikke langt derfra. Det bugnede med steder i gågaden, hvor man kunne få stillet sin sult. Jeg var tilfreds. Derudover var selve CC ikke et særlig stort sted men til gengæld afsindig hyggeligt, og vi blev i baggården foran stedet mødt af en fin forsamling af heavy folk, der stod og satte både smøger og humle til livs. Indenfor var der en lang bar, siddemuligheder overfor i lokalet og bagerst var merchandiseboderne placeret ved siden af nogle bløde anretninger, hvor man kunne chille lidt ud. Og så var der scenen. Tilpas størrelse for stedet. I baren kunne man bl.a. for en 70 krone-seddel få slukket tørsten med en stor iskold bajer i kæmpe krus. Se DET er rigtig øl-salg! De havde naturligvis også andre varer i baren, men jeg blev ret glad for disse store sataner. Kæmpe plus i min bog.

Kort efter gik første band på. Detestation fra Silkeborg. Jeg kunne genkende navnet men ikke helt hvorfra. Kort efter fandt vi ud af, vi tidligere havde haft fornøjelsen af at opleve disse fire unger gutter før. Nemlig i Viborg til VMF, hvor drengene havde spillet til after party et lille sted, jeg ikke kan huske ret meget af. Kan dog huske jeg havde været meget tilfreds med deres koncert dengang og i min brandert efter koncerten fyldte godt op i posen med rosende ord. Og det samme kan siges om koncerten de leverede her til CC, hvor de åbnede ballet med et fint show. Deres stil er aggressiv smadder, hvor der er lidt dele af noget grind core og lidt dele af dødsmetal her og der. Det virker til de stadig forsøger at finde deres egen lyd og ligeså stil på scenen, og det bliver spændende at følge mere med i den udvikling de tager herfra. De har i hvert fald energi, talent og gå-på-mod. God gedigen smadder fra Silkeborgs undergrund.

Vi fik efterfølgende sludret lidt med både gamle og nye bekendte og bl.a. gik snakken på ‘polsk post porno pr. postordre’. Det burde sige lidt om standarden af IQ’en, men den skal helst holdes godt nede, når man er i festligt lag. Og ellers skal de kolde bajere naturligvis nok hjælpe til!

Andet band var Bloodturn, hvor medlemmerne både er fra Grenå, Århus og Horsens. Har set dem før, hvor de har spillet ret fedt og ikke mindst ret så tight. Jeg undrede mig dog over, de kun havde én guitarist på scenen denne aften, men det viste sig de havde mistet den anden spadesvinger grundet mangel på tid. Bloodturn lod sig dog ikke mærke med, at de var forvandlet til et firekløver, og de lod deres metalcore blusse ud over folk. Jeg lagde mærke til flere udviklinger i bandets musik. Ikke mindst er forsanger Stephan er begyndt at vise nogle flere sider af sin vokal, hvor specielt hans Jacob Hansen-lydende melodiske vokal går rent hjem hos undertegnet. Rå men med masser af attitude. Samtidig fungerede deres thrashede udbrud også pissefedt og for min skyld må de meget gerne udforske mere fra den boldgade, da det virkelig klæder bandet. Men nu er man jo også en gammel thrash køter, så det giver jo sig selv! Fin koncert fra Bloodturn.

Flere folk kom til CC, og stemningen blev endnu mere hyggelig. Det passede derfor perfekt med et møgbeskidt stoner rockende band som Disrule, som også er fra Silkeborg. Kendte ikke til disse fire gutter før koncerten, men blev efter showet nødt til at købe deres CD og MC, da de virkelig spillede fedt. De fik folk godt med på deres black sabbath-inspirerede riffs, hvor andre inputs ala Kyuss og Corrosion of Conformity også kunne spores. Bassisten stod for den rå vokal og trommeslageren tog sig af den mere melodiske side. Det fungerede skide godt, og ikke mindst skal trommeslageren have et par horn for sin stemme, der sendte tankerne tilbage til midt 90’ernes stoner scene. Jeg kan ikke sige ret meget andet end Disrule gav en lækker koncert, og jeg ser frem til at gense dem samt dykke ned i udgivelserne, jeg købte med hjem.

Kl. 21.00 skulle de brutale dødsmetallere fra Arsenic Addict, der har base i Odense, på scenen og vise deres værd. Det blev en tung og aggressiv omgang tæsk til øregangene, og jeg kunne ikke helt lade være med at tænke på bands som Spectral Mortuary og Usipian. Personligt syntes jeg, de spillede en okay koncert og at deres musik fungerede godt live. Glæder mig dog til at hører bandet på indspillet materiale, da det var lidt svært at finde rundt i uden at kende en dyt til bandet i forvejen. Det bliver der dog vist taget hånd om, da jeg mener at kunne huske, de fortalte, de snart skulle indspille. Fee’ døø’ kan man altid bruge, så det bliver fint at høre, hvad de har i støbeskeen.

Klokken nærmede sig halv elleve og jeg skulle kort efter blive rykket fuldstændig rundt af aftenens helt store overraskelse for mig. Havde intet kendskab til GoatHawkBuffalo fra København ud over METALTONE.DK’s redaktør Johnny-maiiin havde fortalt om sin anmeldelse af bandets EP imens vi rullede mod Silkeborg. Han lød dog til at være positivt indstillet og det er sgu med god grund! For satan de spillede fedt!! Bandet gør sig i energisk møgbeskidt rock og rul, med fokus på at lave sange, der bare går lige i nakken og rent hjem på en scene. Og det var lige, hvad det gjorde. Der var noget sydstats-mentalitet over musikken overordnet set, og det passede perfekt til de 5 banditter i orkestret, som alle kom langt ud over scenekanten. Det her stinker langt væk af bajere i stride strømme, svedige bumser der hopper rundt og skaber sig tosset og kærlighed til bare at ville fyre op i en fest med alt der hører sig til. Jeg havde smil på det meste af koncerten, og var ikke den eneste. De fik folk godt med. Desværre har bandet ikke udgivet noget på fysisk medie endnu, men de arbejder vist på et album, der skal se dagens lys senere på året. Det glæder jeg mig fandeme til!

Af uvisse årsager var der efterhånden tyndet lidt ud af publikum. Måske fordi det var fredag og folk havde været på arbejde inden de skulle ned og opleve seks bands, drikke tæt og hører på råbende folk. Det kan jo godt tære lidt på energi-depoterne. Men det var alligevel lidt ærgerligt, for da aftenens afsluttende band, de gamle thrashere i Lipid, entrerede de skrå brædder, var der efterhånden kun meget få folk tilbage. Virkelig synd for bandet. Til gengæld gav vi andre den så lidt ekstra gas foran scenen, for at hjælpe bandet på vej. De spillede under alle omstændigheder en kanon koncert med masser af de gamle klassiskere på setlisten, og jeg kan virkelig ikke fatte en bjælde af, at dette band aldrig har fået mere anerkendelse end de har! De groover som ind i helvede og høvler deres grumsede thrash af med stor dedikation. Trods vi ikke var mange tilbage, fik vi alligevel 2-3 ekstranumre, hvor specielt den gamle ‘Cows Ablaze’ sendte flere piskesmæld igennem nakken på jeres udsendte. Lipid afsluttede en rigtig hyggelig dag og aften med manér, og personligt var jeg meget tilfreds med hele arrangementet de kære ildsjæle i Silkeborg havde fået banket sammen på CC. En skam jeg ikke kunne komme og opleve dag nr. 2, men håber de laver CC Hegn igen til næste år, så må jeg tage revance der. Johnny-maiiin ville dog være til stede og tage sig af anden del, hvor Akoma og Fordærv bl.a. ville komme og fyre op under danseskoene, og jeg glæder mig til at høre, om det blev lige så godt som her den første dag.

Støt jeres lokale undergrund, folkens – det er dem, der sørger for at holde den danske scene i live!