Ronnie Atkins – Amager Bio d. 9. november – anmeldelse

Ronnie Atikins - mobilfoto: Jesper Brun

Det sure med det søde

Den rutinerede musikalske personage, Ronnie Atkins, som bære det borgerlige navn Paul Christensen, har absolut ikke ligget på den lade side efter at han tilbage i 2019 fik stillet sin kræft-diagnose og hans 40-årige musikalske hjem i Horsens-bandet Pretty Maids blev sat på pause, men har årligt siden 2021 spyttet tre soloalbums ud samt bidraget til det tredje album af et andet samarbejde ved navn Nordic Union.
Med al denne studieaktivitet i dette korte tidsrum, synes jeg, efter at have dissekeret det alt sammen over en længere periode, at det ville være interessant at opleve dette fænomen live på mit yndlingsspillested, Amager Bio, i København.
Ronnie Atkins assisteres denne aften også af en ny spiller på den danske rockscene ved navn Bloody Dice, hvis nyligt udgivne debutalbum jeg også har gennemlyttet et par gange i aftens anledning.

Bloody Dice 1/5

Bloody Dice – Mobilfoto: Jesper Brun

Jeg kan ikke lide at være ”den type”, da jeg normalvis altid er positivt stemt over for opvarmningsbands, da jeg oftest har fået nye og spændende bands ud af oplevelsen.
Oplevelsen denne gang gjorde desværre ingen af delene, da jeg allerede efter at have hørt debutalbummet nogle gange før aftenens koncert fandt det søvndyssende og uoriginalt. Fordelen ved deres sumpede og langsomme take på den hårde rock, som eller ikke gjorde noget for mig personligt, var at lyden har været nem at styre med kun trommer, guitar, bas og sang. Deres sceneshow ligeså, som primært bestod af de helt basale gestusser til det nærmeste publikum samt enkelte hilsener ud til det generelle publikum og spillestedet, gjorde heller intet for at hæve min entusiasme, men krævede kun et minimum af lysfinurligheder. Det var lidt komisk at se trommeslageren gøre flere forsøg på at hype publikum op end nogen af hans bandkolleger, som allerhøjest kiggede ned på frontrækken, som ifølge en lille tale fra forsangeren, bestod af bandets fangruppe. De har deres fans, men før bandet hæver tempoet lidt og giver mig noget at ”bide fast i” siger jeg pænt nej tak og ønsker dem al lykke på deres vej.

Ronnie Atkins 4/5

Ronnie Atkins – Mobilfoto: Jesper Brun

Okay, supportbandet var endelig overstået, og nu kommer svaret på det spørgsmål jeg havde stillet mig selv lige siden jeg stiftede bekendtskab med Ronnie Atkins i alle hans konstellationer: kan manden levere varen lige så godt live som på plade?
Efter lidt opildnende spændingsmusik og afdæmpet belysning indtager bandet scenen til stor begejstring fra hele publikum, inklusiv undertegnede, for der var ingen tvivl: de var kommet for at spille ROCK! De satte passende i gang med energibomben ”Rising Tide” fra Atkins’ andet soloudspil fra 2022 ”Make It Count”, hvilket også er undertegnedes yndlingssang fra yndlingsalbummet… hvilket jo næsten får én til at tænke, at han kender mig! Energien var med dem alle på scenen lige fra starten! Der efter var det ærligt talt svært at beholde de professionelle briller på, da favorit på favorit blev ved med at komme ud igennem højtalerne. Dog var bandets og Ronnies lydbillede mere komplekst end det hos Bloody Dice, og det førte desværre til, at mikrofonen ringede en del gennem det meste af showet, dog uden at være helt enerverende.
Men som den rutinerede musiker og performer, Ronnie Atkins og bandet er, håndterede de det professionelt og med lidt humor for at lette de ærgerlige tekniske fejl, som dukkede op hist og her, bl.a. en guitarforstærker, som åbenbart ikke virkede lige pludselig og gav en utilsigtet pause imellem nogle numre. Men alt sammen kan næsten glemmes med det overflødighedshorn af fede numre, der blev slynget efter os, for overraskende nok bestod en del af sætlisten også af gamle og nye numre fra Pretty Maids inkluderende bl.a. ”We Came to Rock”, ”Future World”, ”Back to Back”, ”Say the Word”, ”Little Drops of Heaven” og ”A Place in the Night”.
Alt i alt gik jeg fra Amager Bio med følelsen af, at have været til en stor fest! En fest for at fejre livet, fremført af en levende legende, som vi måske ikke har mange år endnu, hvem ved? Kræft er en farlig sygdom, som alle kender nogen som kender nogen har, og alle hader! Men på den anden side, så er Pretty Maids efter sigende gendannet og tager til både Copenhell og Jailbreak Festival i 2024 for at fejre deres karriere yderligere! Nå ja, og Bloody Dice må da også have det godt med deres fangruppe i deres fremtid.

/Jesper Brun