Den 15. februar var der release party for debut albummet fra World War 5 på Headquater i Aarhus.
Et album vi i øvrigt snart smider en anmeldelse op af.
Jeg havde fornøjelsen af at mødes med gutterne backstage inden deres koncert.
Her snakkede vi om lidt af hvert, og det er der kommet denne søndagsfokus ud af.
Hele optakten til WW5 startede tilbage i 2012, hvor Lasse (guitar) var med i et band der hed “Hellavator”.
“Men, han ville sgu gerne starte et band med nogle unge knægte som han selv kunne forme”, blev der fortalt med et let skjult glimt i øjet.
Til en omgang Royal Metal Fest i Aarhus, mødtes Lasse med Lars (bas), og de blev hurtigt enige om at der skulle jammes lidt, og ideerne til musik kom hurtigt på bordet.
“Men for fanden… Lars var jo ikke ung. Men han var dygtig”. Lasse accepterede 🙂
Senere hen fik han anbefalet den gamle garvede gut Knud Lind (vokal).
Knud havde tidligere frontet bl.a. “Barcode”.
“Men for helvede… Knud var også gammel… Men han var dygtig”.
En leadguitar skulle der jo også gerne med. Lasse havde jo en smule kendskab til Tore (guitar) som han tidligere havde spillet med i Illdisposed. Og Tore hoppede til.
“Men for fanden… Han var jo også gammel… Men han var jo dygtig”.
Så skulle der kigges efter en tromme slager. Og han måtte gerne være ung.
Lars havde kendskab til Stefan (trommer), og de var overbeviste om at han, med sit dødsmetal trommespil, kunne give bandet et twist, som kunne være meget positivt.
Den unge Stefan blev hurtigt en del af projektet, og Lasse fik endelig noget ungt kød ind i bandet.
“Det eneste han skulle kunne, var at tælle til tre og sætte et nummer igang…. Men det gik også ad helvede til….”
Lasse var dog tilfreds alligevel… Alligevel var han bange de første gange de skulle på scenen.
“Jeg var pisse bange for at han skulle falde ned af stolen bag trommerne. Men efter nogle koncerter, og han stadig blev siddende, blev jeg mere rolig”.
Et band var skabt. Navnet “World War 5” blev hentet fra en scene i serien “Family Guy”, hvor Peter Griffin forklare hvorfor man springer 3. og 4. verdens krig over, og går direkte til World War 5.
Der var på dette tidspunkt allerede 5-6 numre i præproduktion. Og med trommespillet fra Stefan blev deres musik genremæssigt en blanding af død. thrash og hardcore.
Mens jeg sidder her sammen med gutterne der på skift render lidt til og fra, da der er nok at se til på denne release dag, får jeg hurtigt et indtryk af at det er en flok gutter der driver tykt pis på hinanden, men alligevel er der en dyb respekt til hinanden og de evner de hver i sær har og bibringer projektet.
Når et WW5 nummer bliver til, er det ofte Lasse der kommer med et riff. Det inspirere resten af bandet til at komme på ideer, hvorefter at brikkerne til et nummer stille og roligt tager form, og bliver sat sammen til det vi som publikum efterfølgende oplever på scenen og album.
Tekstskrivningen står Knud for.
Tesktuniverset er som udgangspunkt ikke politisk, men indeholder måske alligvel indirekte en kritisk tilgang til dem der vil pådutte os ting.
Det kan være vers med brok brok brok, men hvor omkvædet fortæller, at det skal sgu nok gå alt sammen.
Teksterne er skruet sammen, så de er til fri fortolkning. To lyttere kan få hvert deres budskab ud af den.
Da jeg spørger ind til deres forventninger til det nye album, bliver der lidt stille.
Det er der egentligt ikke tænkt så meget over. “Men albummet er jo blevet ret fedt, så det forpligter jo også lidt” siger Knud.
“Vi regner med at der kommer en efterårs DK tour med WW5, og det kunne da også være fedt at komme til Tyskland. Men det er der dog ingen planer om endnu”, bliver det kontasteret i det travle backstage lokale.
Afslutningsvis spørger jeg ind til hvad der er af drømme i WW5 lejeren.
Der er bred enighed om at det kunne være fedt at stå på en af scenerne på Copenhell. Og ellers er det bare en drøm om at komme ud at spille for de dedikerede publikummer i DK. Det er både store og små scener.
/ Fravn