Wayward Dawn – DEMO EP – Anmeldelse

Findes der noget bedre i disse påskedage, end at sidde og æde medister og drikke påskebryg og høre om tante Oda’s gigt problemer?? Tjah….. Ja for helvede!!! Det skulle da lige være at sidde og lytte til noget dødsmetal fra Skanderborg.

Vi har haft fornøjelsen at stifte bekendtskab med det nye og meget unge band Wayward Dawn. Bandet består af 5 knægte med en gennemsnitsalder på blot 18 år. Genren de bevæger sig indenfor, er Death Metal. Wayward Dawn blev stiftet i oktober 2015, men har allerede på deres relativt korte levetid opnået flot anerkendelse. De er blevet booket til metal arrangementet ”Cold Beers & Bleeding Ears” i Slagelse, og i januar deltog de konkurrencen ”Battle of The Bands”, hvor de fik en flot 2. plads. Den 10. marts 2017 spillede de til de indledende runder af Emergenza Festival på Radar, hvor det igen blev til en 2. plads. Denne 2. plads har bragt dem videre til semifinalen, der spilles på Voxhall den 27. april. Og for at det ikke skal være nok, varmer de op for Red Warszawa på Walthers i Skanderborg den 29. april.

Så ja, det er pludseligt gået meget stærkt for de 5 unge mænd fra Skanderborg. Og lytter man til deres DEMO EP, som indtil videre ligger på youtube, kan man forstå hvorfor.

De har formået at ramme hele essensen af genren Death Metal, men forstår samtidig at krydre det med deres egne ideer og lyd. Og det er tydeligt at de gerne vil please flere med deres musik. Nummeret ”Womb to Tomb” er klart et mosher nummer…. Der er fart og tempo, og smæk for skillingen. ”Silence is For the Dead” er til gengæld et temmeligt fedt funky nummer, som er fantastisk for headbangerne.

Forsanger Niklas Lykke varier sin growlen meget. Fra at gå fra helt dyb bas-growl til den høje, vel at mærke uden at det bare bliver en skrighals at høre på. Han rammer den faktisk pissegodt hele vejen gennem. Hans spændvidde kommer specielt til sin ret i nummeret ”The Calling”. Ellers er det en flok meget unge knægte på blot 17-18 år på instrumenter. Men hvad fanden betyder alder, når man spiller med en attitude og kvalitet som en garvet musiker. Det er funky, det går djævelsk stærkt, og med lidt flere jobs og øvere der giver samspillet et spark op af, kan Wayward Dawn sagtens slå sit navn fast på den danske dødsmetal scene.

Alle 4 numre på denne DEMO EP er selvudgivet, og derfor er lyden/produktionen desværre ikke den bedste, men bestemt stadig et lyt vær på youtube. Vi giver deres DEMO EP 3 ud af 5 stjerner. Vi synes de er nået rigtigt langt på denne korte tid, og deres twist af den funky lyd ind over den klassiske dødsmetal, er et plus, og vi synes det klæder dem rigtig godt. Vi glæder os meget til at høre mere til disse unge mænd fra Skanderborg. Specielt når der kommer en produktion ud med en bedre lyd end på denne DEMO EP.